Tänk att få dela den Helige Andes kärlek och oändliga tröst, det finns inget mer värmande att erbjuda vid en begravning. Mänskliga ord kan kännas otillräckliga när hjärtat värker, men hoppet i Kristus Jesus läker ända in i själen.
Mitt i sorgen på en begravning, när alla är så öppna och mottagliga, finns en unik möjlighet att berätta om Jesus och nå dem som ännu inte tagit emot honom som sin enda och fullkomliga frälsare. Att få dela evangeliet och minnas den avlidnes liv tillsammans med Herren ger styrka, särskilt hoppet om att återförenas i framtiden om man tar emot Guds frälsning genom hans son Jesus Kristus.
Det är viktigt att vara fylld av den Helige Ande för att kunna vara ett redskap som Gud kan använda för att trösta och ge hopp till alla närvarande. Låt Gud leda ditt liv så att hans kärlek kan lysa igenom dig.
Just du kan vara den som ger tröst, den trygga hamnen och den som speglar Jesus i ditt ansikte.
Bröder, vi vill att ni skall veta hur det går med dem som avlider, så att ni inte behöver sörja som de andra, de som inte har något hopp.Om Jesus har dött och uppstått, vilket vi tror, då skall Gud också genom Jesus föra till sig de avlidna tillsammans med honom.
Då sade Jesus till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,
Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.
Jag vet att min befriare lever och till sist skall träda fram på jorden.[---] Här, med min kropp, vill jag skåda Gud,
Om vi lever, lever vi för Herren, och om vi dör, dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren.
Då sade Jesus till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?«
Svåra öden har du låtit drabba mig, men du skall ge mig liv på nytt och åter dra mig upp ur djupen.Ge mig min storhet tillbaka, låt mig bli trygg igen.
Då skall flickorna dansa i glädje, ynglingar och gamla fröjdas. Deras sorg skall jag vända i jubel, jag skall ge dem tröst och glädje efter smärtan.
Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röstoch gå ut ur dem; de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen.
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem,och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«
Var inte rädd, jag är med dig. Ängslas inte, jag är din Gud. Jag ger dig styrka och hjälper dig, stöder och räddar dig med min hand.
Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus.
Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick?Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där.
Nu har också ni det svårt. Men jag skall se er igen, och då skall ni glädjas, och ingen skall ta er glädje ifrån er.
Han skall utplåna döden för alltid. Herren Gud skall torka tårarna från alla kinder och göra slut på sitt folks förnedring överallt på jorden. Herren har talat.
En psalm av David. Herren är min herde, ingenting skall fattas mig.Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten.Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära.Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig, din käpp och din stav gör mig trygg.
Herren tröstar Sion, ger tröst åt hennes ruiner. Han gör hennes öken lik Eden, hennes ödemark lik Herrens trädgård. Fröjd och glädje skall råda där, lovsångens toner ljuda.
Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.«
men de som litar till Herren får ny kraft, de får vingar som örnar. De springer utan att bli trötta, vandrar utan att mattas.
Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig, din käpp och din stav gör mig trygg.
Herren är god mot dem som hoppas på honom, han är ett värn på nödens dag, han tar sig an dem som flyr till honom
Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer,varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.
Därför är vi alltid vid gott mod, även om vi vet att så länge vi har vårt hem i kroppen är vi borta från Herren —vi lever i tro, utan att se.Vi är vid gott mod och skulle helst vilja flytta bort från kroppen och få vårt hem hos Herren.
Den dagen skall du säga: Jag tackar dig, Herre. Du var vred på mig, men din vrede lade sig och du gav mig tröst.
Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand.
Jag slits åt båda hållen: jag längtar efter att bryta upp och vara hos Kristus, det vore ju det allra bästa.Men för er skull är det viktigare att jag lever kvar här,
Var inte rädd för vad du skall få utstå. Se, djävulen kommer att kasta några av er i fängelse för att ni skall sättas på prov, och ni skall få lida i tio dagar. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets segerkrans.
Och jag hörde en röst från himlen som sade: »Skriv: saliga de döda som härefter dör i Herren. Ja, säger Anden, de skall få vila efter sina mödor, ty deras gärningar följer med dem.«
Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas,
Ty ingen av oss lever för sin egen skull, och ingen dör för sin egen skull.Om vi lever, lever vi för Herren, och om vi dör, dör vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren.Ty Kristus dog och fick liv igen för att härska över både döda och levande.
Lev inte för pengar; nöj er med vad ni har. Gud själv har sagt: Jag skall aldrig svika dig, aldrig överge dig,och därför kan vi tryggt säga: Herren är min hjälpare, jag skall aldrig frukta. Vad kan en människa göra mig?
Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga andens kraft.
För körledaren. Av Korachs ättlingar, en sång.Gud är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit.
Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila.Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ.Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.«
Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita inte till ditt eget förstånd.Tänk på honom var du än går, så skall han jämna vägen för dig.
Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron.Nu väntar mig rättfärdighetens segerkrans, som Herren, den rättvise domaren, skall ge mig den dagen, och inte bara mig utan alla som längtar efter hans ankomst.
Den som är ståndaktig skänker du trygghet, på dig förtröstar han.Förtrösta alltid på Herren, ty Herren är en evig klippa.
En vallfartssång. Jag ser upp emot bergen: varifrån skall jag få hjälp?Hjälpen kommer från Herren, som har gjort himmel och jord.
Och detta är vittnesbördet: Gud har gett oss evigt liv, och det livet finns i hans son.Den som har hans son har livet. Den som inte har Guds son har inte livet.
Detta hopp är vår själs ankare. Det är tryggt och säkert och når innanför förhänget,dit Jesus öppnade vägen för oss då han blev överstepräst för evigt, en sådan som Melkisedek.
Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt.
Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand.Vad min fader har gett mig är större än allt annat, och ingen kan rycka det ur min faders hand.Jag och Fadern är ett.«
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det.Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.