Tänk på hur du kan vara en välsignelse för alla runt omkring dig. Det handlar inte bara om ord, utan om handling. Första Johannesbrevet 3:17 säger ju: "Den som har vad han behöver för att leva och ser sin broder eller syster lida brist, men stänger sitt hjärta för dem – hur kan Guds kärlek förbli i en sådan person?"
När du ser någon som har det svårt, och du väljer att hjälpa till, då visar du sann kärlek. Det är då du verkligen speglar Gud och kan göra skillnad i någons liv. Det är där du kan vara en ljusglimt i någons vardag.
Så gör alltid det rätta, oavsett hur andra beter sig. Fokusera på att göra Gud glad med allt du gör. Gör det inte för att skryta eller för att verka duktig, utan med ett genuint och osjälviskt hjärta.
Fundera på det här idag: Om Guds kärlek verkligen finns i ditt hjärta, kan du aldrig vara likgiltig inför din nästas nöd. Gud välsigne dig!
Om någon säger: »Jag älskar Gud« men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett.
Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra.Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.«
Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder.
Om någon säger: »Jag älskar Gud« men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett.Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder.
Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.
Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar,och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.
Överge inte din och din fars vän, gå inte till din bror när du själv är i nöd. Bättre nära granne än fjärran frände.
Låt oss därför inte längre döma varandra. I stället skall ni se till att ni inte kommer någon broder att snava eller falla.
Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom?
alltid ödmjuka och milda. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek.Sträva efter att med friden som band bevara den andliga enheten:
En ringa broder skall vara stolt över sin upphöjelse,en rik över sin ringhet; han skall försvinna som blommorna i gräset.
Ta er i akt! Om din broder gör orätt, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom.Även om han gör orätt mot dig sju gånger om dagen och sju gånger kommer tillbaka och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom.«
Då kom Petrus fram till honom och sade: »Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?«Jesus svarade: »Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.
Ha fördrag med varandra och var överseende om ni har något att förebrå någon. Liksom Herren har förlåtit er skall också ni förlåta.
Käre broder, jag hoppas att allt står väl till och att du är frisk. Att det står väl till med din själ vet jag.
Framför allt skall ni älska varandra hängivet, ty kärleken gör att många synder blir förlåtna.Var gästfria mot varandra utan att knota.Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former.
Du skall inte bära agg mot din landsman utan tillrättavisa honom, så att du inte för hans skull drar skuld över dig.Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.
fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva.Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras.
Var goda mot varandra, visa medkänsla och förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus.
Vi som är starka är skyldiga att hjälpa de svaga med deras bördor och får inte tänka på oss själva.Vi skall var och en tänka på vår nästa, på vad som är gott och bygger upp.
Se till, bröder, att ingen av er är ond och trolös i sitt hjärta och avfaller från den levande Guden.
Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud.
Håll broderskärleken levande.Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.
Håll detta i minnet, mina kära bröder. Varje människa skall vara snar att höra, sen att tala, sen till vrede,
Ni är ju kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek.
Genom att Jesus gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Också vi är skyldiga att ge vårt liv för bröderna.
för att det inte skulle uppstå splittring inom kroppen och för att alla delarna skulle visa varandra samma omsorg.Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra.Ni utgör Kristi kropp och är var för sig delar av den.
Och så, mina bröder: det som är sant, det som är upphöjt, rätt och rent, det som är värt att älska och akta, allt som kallas dygd och allt som förtjänar beröm, ta fasta på allt detta.
Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter.
Och måtte Herren låta er kärlek till varandra och till alla människor bli rik och överflödande som vår kärlek till er,
Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen.
Bekänn därför era synder för varandra, och be för varandra att ni skall bli botade. Den rättfärdiges bön har kraft och gör därför stor verkan.
Till sist, ni skall alla leva i endräkt och inbördes förståelse, i broderskärlek, barmhärtighet och ödmjukhet.
Gläd er nu, mina bröder, och låt mina förmaningar göra er alltmer felfria, var eniga och håll fred, så skall kärlekens och fridens Gud vara med er.
Som Guds utvalda, heliga och älskade skall ni alltså klä er i innerlig medkänsla, vänlighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod.Ha fördrag med varandra och var överseende om ni har något att förebrå någon. Liksom Herren har förlåtit er skall också ni förlåta.Men över allt detta skall ni ha kärleken, det band som ger fullkomlighet.
Vi uppmanar er, bröder: tala de oordentliga till rätta, uppmuntra de modfällda, stöd de svaga, ha tålamod med alla.
Och ni yngre, underordna er dem som är äldst. Men för er alla gäller: klä er i ödmjukhet mot varandra, ty Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd.
Mina kära, om Gud har älskat oss så, måste också vi älska varandra.Ingen har någonsin sett Gud. Men om vi älskar varandra är Gud alltid i oss, och hans kärlek har nått sin fullhet i oss.
Ge inte efter för ungdomliga impulser. Sök i stället rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren med rent hjärta.
Sträva efter fred med alla och efter den helgelse utan vilken ingen får se Herren.Vaka över att ingen kommer bort från Guds nåd och att inte någon bitter rot skjuter skott och blir ett fördärv som angriper många.
Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium, så att jag — vare sig jag besöker er eller är någon annanstans — får höra om er att ni står fasta i en och samma anda, att ni sida vid sida kämpar för tron på evangeliet
Lägg därför bort lögnen och tala sanning, var och en till sin nästa, vi är ju varandras lemmar.
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen.Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Så blir det uppenbart vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens: den som handlar orättfärdigt tillhör inte Gud, ej heller den som inte älskar sin broder.
Så länge det finns tid skall vi därför göra gott mot alla människor, framför allt mot våra trosfränder.
Om broderskärleken behöver vi inte skriva till er; Gud har själv lärt er att älska varandra,
Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa. Var inte självkloka.
Om du bär fram din gåva till offeraltaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig,så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva.
Jag uppmanar er alltså, jag som är fånge för Herrens skull, att leva värdigt er kallelse,alltid ödmjuka och milda. Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek.Sträva efter att med friden som band bevara den andliga enheten:
Måtte uthållighetens och tröstens Gud göra er eniga efter Kristi Jesu vilja,så att ni alla med en mun prisar vår herre Jesu Kristi Gud och fader.
Ty liksom kroppen är en och har många delar och alla de många kroppsdelarna bildar en enda kropp, så är det också med Kristus.Med en och samma Ande har vi alla döpts att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samma Ande att dricka.Kroppen består inte av en enda del utan av många.
och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.
gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet. Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag,
Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen,vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver?
Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.
Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd.
Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan äger samma medborgarskap som de heliga och har ert hem hos Gud.Ni har fogats in i den byggnad som har apostlarna och profeterna till grund och Kristus Jesus själv till hörnsten.Genom honom hålls hela byggnaden ihop och växer upp till ett heligt tempel i Herren;genom honom fogas också ni samman till en andlig boning åt Gud.
Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda.Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning.
Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet,ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen.
Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor.Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er.
Han tröstar oss i alla våra svårigheter, så att vi med den tröst vi själva får av Gud kan trösta var och en som har det svårt.
Jag uppmanar Euodia och uppmanar Syntyche att vara eniga för Herrens skull.Ja, dig också, som är en verklig vän, ber jag: hjälp dem, ty de har kämpat för evangeliet tillsammans med mig, liksom Clemens och mina andra medarbetare som har sina namn i livets bok.
Den som vågar äta skall inte förakta den som inte gör det; den som inte vågar äta skall inte döma den som vågar, Gud har ju godtagit honom.
Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden så att vi förenas med honom som är huvudet, Kristus.
Löna inte ont med ont eller skymf med skymf, utan tvärtom: välsigna. Ty ni är själva kallade att få välsignelse.
Låt Kristi frid råda i era hjärtan, den som ni kallades till som lemmar i en och samma kropp. Visa er tacksamhet.
Visa dem den största kärlek och uppskattning för allt vad de uträttar. Håll fred med varandra.
Bröder, om någon ändå skulle ertappas med en överträdelse skall ni som är andliga människor visa honom till rätta, men gör det med ödmjukhet, och se till att du inte själv blir frestad.
Mot en äldre man skall du inte använda hårda ord. Vädja till honom som till en far, till yngre män som till bröder,till äldre kvinnor som till mödrar, till yngre kvinnor som till systrar, rent och oskyldigt.
Gör det under åkallan och bön, och be i er ande varje stund. Därför skall ni hålla er vakna och aldrig tröttna i er bön för alla de heliga.
Visheten från ovan däremot är ren, men dessutom fridsam, försynt och foglig, rik på barmhärtighet och goda gärningar, omutlig och uppriktig.Rättfärdigheten utsås i frid och bär frukt för dem som håller frid.
Vad innebär nu detta, bröder? Jo, att när ni samlas har var och en något att bidra med: sång, undervisning, uppenbarelse, tungotal eller uttolkning. Men allt skall syfta till att bygga upp.
Vi måste alltid tacka Gud för er, bröder, det finns det goda skäl till, ty er tro växer ständigt, och den kärlek ni alla hyser till varandra blir allt större hos var och en av er.
Den som älskar sin broder förblir i ljuset och har ingenting inom sig som leder till fall.
Gud är inte orättvis och glömmer inte vad ni har gjort och vilken kärlek ni har visat hans namn genom att nu som förut tjäna hans heliga.
Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla,
Nej, men sök vinna de nådegåvor som är störst. Och då skall jag visa er en väg som är överlägsen alla andra.
en enda kropp och en enda ande, liksom ni en gång kallades till ett och samma hopp.En är Herren, en är tron, ett är dopet,en är Gud och allas fader, han som står över allting, verkar genom allt och finns i allt.
Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud, och den som älskar fadern älskar också hans barn.
Men att söka upp faderlösa och änkor i deras nöd och hålla sig själv obesmittad av världen, det är en fromhet som är ren och fläckfri inför vår Gud och fader.
Ni har renat era själar genom att lyda sanningen och kan leva i uppriktig kärlek till era bröder. Älska då varandra av hela ert hjärta.
Låt Kristi ord bo hos er i hela sin rikedom och med all sin vishet. Lär och vägled varandra, med psalmer, hymner och andlig sång i kraft av nåden, och sjung Guds lov i era hjärtan.
Om nu jag, som är er herre och mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter.Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort med er.
Låt oss därför sträva efter det som gagnar friden och bygger upp gemenskapen.Riv inte ner Guds verk för matens skull. Allt är rent men är inte bra för den som äter och kommer på fall.
Lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för vår skull som en offergåva, ett välluktande offer åt Gud.
så utgör vi, fast många, en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar som är till för varandra.
ty vi tänker på vad ni uträttar i tron, hur ni uppoffrar er i kärleken och hur ni håller ut i hoppet till vår herre Jesus Kristus inför Gud, vår fader.
Vad ni gör skall ni göra helhjärtat, det gäller ju Herren och inte människor:tänk på att det är Herren som skall ge er belöningen, er del av arvet. Kristus är er herre, och ni skall tjäna honom.
Men inte bara för dem ber jag utan också för alla som genom deras ord tror på mig.Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig.Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett,jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och älskat dem så som du har älskat mig.