Tenk litt på dette med blasfemi. Det er noe Bibelen snakker om flere ganger, og det å spotte eller forakte Guds navn er ikke noe man tar lett på i Skriften. I Exodus 20:7 står det jo klart og tydelig: «Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke la den være ustraffet som misbruker hans navn.»
Blasfemi er et direkte angrep på Guds hellighet, og det viser mangel på respekt for navnet hans. Jesus lærte oss også hvor viktig det er å passe på hva vi sier. Han minnet oss på at «på dommens dag skal menneskene stå til regnskap for hvert tomt ord de har talt.» (Matteus 12:36).
Derfor bør vi tenke oss godt om før vi snakker, og unngå all form for blasfemi. Det er rett og slett støtende mot Guds hellighet, og noe alle som ønsker å leve etter Bibelens prinsipper, bør styre unna.
Denne refleksjonen over blasfemi i Bibelen bør få deg til å passe ekstra godt på hva du sier, og søke Guds nåde og velvilje i alt du sier. Alle andre synder kan bli tilgitt, men den som spotter Den hellige ånd, får aldri tilgivelse. Derfor skal du aldri sette spørsmålstegn ved Den hellige ånds virke, for det er ikke vår oppgave å veie hjerter eller forstå dype intensjoner. Det er bare én som kan dømme, og det er Jesus. Så vær forsiktig, så du ikke mister sjelen din til helvete.
Måtte vi alle være bevisste på hva vi sier, og jobbe for å ære Gud i alt vi gjør og sier.
Derfor sier Jeg dere: Hver synd og bespottelse skal menneskene bli tilgitt, men spott mot Ånden skal de ikke bli tilgitt.
Så åpnet han sin munn til bespottelse mot Gud, for å spotte Hans navn, Hans bolig og dem som bor i Himmelen.
Og den som spotter Herrens navn, skal sannelig dø. Hele menigheten skal sannelig steine ham, enten han er en fremmed eller en innfødt. Når han spotter Herrens navn, skal han dø.
Så sto jeg på sanden ved havet og så et dyr stige opp fra havet. Det hadde sju hoder og ti horn, og på hornene hadde det ti kroner, og på hodene hadde det et bespottelig navn.
Derfor sier Jeg dere: Hver synd og bespottelse skal menneskene bli tilgitt, men spott mot Ånden skal de ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen, blir tilgitt. Men den som taler imot Den Hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne tidsalder eller i den kommende.
I ånden bar han meg så ut i ørkenen. Og jeg så en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr som var fullt av gudsbespottelige navn. Det hadde sju hoder og ti horn.
Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker Hans navn.
Derfor, menneskesønn, tal til Israels hus og si: Så sier Herren Gud: ‘Også ved dette har deres fedre spottet Meg og vært troløse mot Meg.
Sannelig sier Jeg dere: Alle synder og enhver bespottelse de uttaler, skal bli tilgitt menneskenes barn. Men den som spotter Den Hellige Ånd, får aldri tilgivelse, men blir skyldig til evig dom .»
Derfor utsteder jeg en befaling om at ethvert folk, enhver folkestamme eller enhver med sitt eget språk som taler noe foraktelig imot Sjadraks, Mesjaks og Abed-Negos Gud, skal hogges i stykker, og husene deres legges i ruiner. For det finnes ingen annen gud som kan utfri på denne måten.»
Og dere skal ikke sverge falskt ved Mitt navn, og dere skal ikke vanhellige din Guds navn. Jeg er Herren.
Men da de motsa ham og spottet, ristet han klærne sine og sa til dem: «Deres blod skal komme over deres eget hode. Jeg er ren. Fra nå av går jeg til hedningfolkene.»
Men nå skal dere legge av alt sammen: sinne, vrede, ondskap, bespottelse og skittent snakk fra deres munn.
For dere har ført hit disse mennene som verken er tempelrøvere eller spottere av deres gudinne.
Hva har Jeg nå her å gjøre», sier Herren, «siden Mitt folk er ført bort for ingenting? De som hersker over Israel, brøler», sier Herren. «Hver dag spottes Mitt navn hele tiden.
Han ble gitt en munn som talte store ord og bespottelser, og han ble gitt makt til å holde på med det i 42 måneder.
Men disse menneskene ligner villdyr uten fornuft, født til å fanges og utslettes. De taler ondt om de ting de ikke forstår, og de skal gå fullstendig til grunne i sin egen fordervelse,
Menneskene ble svidd med stor hete, og de spottet Guds navn, Han som har makt over disse plagene. Likevel omvendte de seg ikke slik at de ga Ham ære.
Jesaja sa til dem: «Så skal dere si til deres herre: Så sier Herren: ‘Frykt ikke for ordene som du har hørt, de ordene som tjenerne til Assurs konge har hånet Meg med.
De spottet Himmelens Gud på grunn av smertene og sårene, men de omvendte seg ikke fra gjerningene sine.
Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker Hans navn.
I hemmelighet fikk de da noen menn til å si: «Vi har hørt ham tale spottord mot Moses og Gud.»
Sannelig sier Jeg dere: Alle synder og enhver bespottelse de uttaler, skal bli tilgitt menneskenes barn.
Alt Jeg har talt til dere, skal dere gi akt på, så dere ikke nevner navnet på andre guder; la det ikke høres fra din munn!
Den som taler et ord mot Menneskesønnen, blir tilgitt. Men den som taler imot Den Hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne tidsalder eller i den kommende.
Hver den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal bli tilgitt. Men den som spotter Den Hellige Ånd, skal ikke bli tilgitt.
La så to onde menn sitte overfor ham så de kan vitne mot ham og si: ‘Du har spottet Gud og kongen.’ Før ham så ut og stein ham, så han dør.»
Men den som spotter Den Hellige Ånd, får aldri tilgivelse, men blir skyldig til evig dom .»
Jesaja sa til dem: «Dere skal si til deres herre: Så sier Herren: ‘Frykt ikke for det du har hørt, de ord som tjenerne til Assurs konge har hånet Meg med.
Jeg tuktet dem ofte omkring i alle synagogene og tvang dem til å spotte. Fordi jeg var grepet av et veldig raseri mot dem, forfulgte jeg dem like til byer i utlandet.
Da flerret øverstepresten sine klær og sa: «Han har spottet Gud! Hva skal vi med flere vitner? Se, nå har dere hørt Hans gudsbespottelse!
jeg som tidligere var en spotter, forfølger og voldsmann. Men jeg fikk miskunn fordi jeg var uvitende og handlet i vantro.
Husk på dette at fienden har hånet, Herre, og at et dåraktig folk har vist forakt for Ditt navn.
Hvorfor skal vi da ikke bare «gjøre det onde for at det gode kan komme av det?» – slik de spottende sier om oss, og som noen påstår at vi lærer. Dommen over dem er rettferdig.
Alle de slaver som er under åket, skal holde sine egne herrer verdige til all ære, slik at Guds navn og læren ikke blir spottet.
For da skal menneskene elske seg selv, elske penger, skryte, være stolte, spotte, være ulydige mot foreldre, utakknemlige, vanhellige,
De skal være hellige for sin Gud og ikke vanhellige sin Guds navn, for de kommer fram med Herrens matoffer, deres Guds brød. Derfor skal de være hellige.
Gud, hvor lenge skal motstanderen håne? Skal fienden vise forakt for Ditt navn bestandig?
Da jødene så folkemengdene, ble de fylt av nidkjærhet. De motsa og spottet og gikk imot det som ble sagt av Paulus.
deres synd sammen med deres fedres synd», sier Herren. «De brente røkelse på fjellene og hånet Meg på haugene. Deres første gjerning skal Jeg derfor måle opp i deres fang.»
Blant disse er Hymeneos og Aleksander som jeg overlot til Satan, så de kunne lære å ikke spotte.
For den ugudelige skryter av sin sjels onde lyst. Han velsigner den grådige og viser forakt for Herren.
Aller mest dem som vandrer etter kjøttets urene lyst, og forakter myndighet. De er stolte og egenrådige. De er ikke redde for å spotte høye makter,
To onde menn kom inn og satte seg overfor ham. Disse onde mennene vitnet mot ham, mot Nabot, foran folket og sa: «Nabot har spottet Gud og kongen.» Da førte de ham utenfor byen og steinet ham til han døde.
For fra hjertet kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd, bespottelser.
Herren sa til Moses: «Jeg har lagt merke til dette folket, og se, det er et stivnakket folk. Bland deg nå ikke inn, og la Min vrede opptennes mot dem, så Jeg kan fortære dem. Så skal Jeg gjøre deg til et stort folk.»
Din første far syndet, og dine mellommenn gjorde lovbrudd mot Meg.Derfor vanhelliger Jeg helligdommens fyrster. Jeg overgir Jakob til forbannelse og Israel til spott.
Da sa hans kone til ham: «Står du fortsatt fast i din ulastelighet? Forbann Gud og dø!»Men han svarte henne: «Du taler som en av de dåraktige kvinnene. Er det bare det gode vi skal ta imot fra Gud, og ikke også det onde?» I alt dette syndet ikke Job med sine lepper.
Da skal du kjenne at Jeg er Herren. Jeg har hørt alle de bespottelser du har uttalt mot Israels fjell, og sagt: «De ligger øde. De er overgitt til oss som føde.»
Han ble gitt en munn som talte store ord og bespottelser, og han ble gitt makt til å holde på med det i 42 måneder. Så åpnet han sin munn til bespottelse mot Gud, for å spotte Hans navn, Hans bolig og dem som bor i Himmelen.
for å holde dom over alle, for å refse alle ugudelige blant dem for alle deres ugudelige gjerninger som de har begått på ugudelig vis, og for alle de harde ord som de ugudelige synderne har talt imot Ham.»
Så sier Hærskarenes Herre: «Hør ikke på ordene fra profetene som profeterer for dere. De fyller dere med tomme håp. De taler et syn fra sitt eget hjerte, ikke fra Herrens munn.
Hvem er det blant alle disse landenes guder som har reddet sine land fra min hånd, så Herren skulle kunne fri Jerusalem fra min hånd?’»
baktalere, gudshatere, voldsmenn, stolte, skrythalser, de finner på all slags ondt, de er ulydige mot foreldre,
Derfor, så sant Jeg lever’, sier Herren Gud, ‘sannelig, fordi du har gjort Min helligdom uren med alle dine motbydelige og avskyelige guder, skal Jeg også vende Meg bort, Mitt øye skal ikke vise medynk, og Jeg skal ikke skåne deg.
Og du skal ikke overgi noen av dine barn til Molok. Du skal heller ikke vanhellige din Guds navn. Jeg er Herren.
Men den som gjør noe med løftet hånd, enten han er innfødt eller en fremmed, han spotter Herren, og han skal utryddes fra sitt folk.
Hvem har du hånet og spottet? Mot hvem har du løftet din røst? Sannelig, du har løftet dine øyne høyt mot Israels Hellige!
Da begynte han å banne og sverge: «Jeg kjenner ikke Det Mennesket!» Straks gol en hane.Da husket Peter Jesu ord til ham: «Før hanen galer, skal du fornekte Meg tre ganger.» Og han gikk ut og gråt bittert.
Hvem gjør dere narr av? Mot hvem er det dere gapskratter og rekker tunge? Er dere ikke selv overtredelsens barn, løgnens slekt,
Men fordi du ved denne gjerningen har gitt Herrens fiender god grunn til å spotte, skal også den sønnen som blir født til deg, sannelig dø.»
Jeg sier dere: Sverg ikke i det hele tatt, verken ved Himmelen, for den er Guds trone, eller ved jorden, for den er Hans fotskammel, heller ikke ved Jerusalem, for den er den store Konges by. Du skal heller ikke sverge ved ditt hode, for du kan ikke gjøre ett hår hvitt eller svart.Men la deres «ja» være «ja» og «nei» være «nei». For det som er mer enn dette, er av det onde .
Da de kom til folkeslagene, hvor de enn kom, vanhelliget de Mitt navn da de sa om dem: ‘Disse er Herrens folk, og likevel har de dratt ut av Hans land.’
For Judas barn har gjort det som er ondt i Mine øyne», sier Herren. «De har satt sine avskyelige avguder i det huset som er kalt ved Mitt navn, så det er blitt urent.
Herre, husk Dine tjeneres hån, hvordan jeg bærer mange folks hån i mitt fang, slik Dine fiender har hånet, Herre, slik de hånte Din salvedes skritt.
til et folk som stadig gjorde Meg rasende. Rett foran Mine øyne ofrer de i hager og brenner røkelse på alter av teglstein.
Han er den som står imot og opphøyer seg over alt det som kalles gud eller som blir tilbedt, så han sitter som om han var Gud i Guds tempel og viser seg selv fram som om han er Gud.
Men til den ugudelige sier Gud: Hva har du med å forkynne Mine rådslutninger eller ta Min pakt i din munn når Jeg ser at du hater tukt og kaster Mine ord bak deg?
«For både profet og prest er ugudelige. Ja, også i Mitt hus har Jeg funnet deres ondskap», sier Herren.
Derfor, slik ildtunger oppsluker halm og agnene fortæres av flammen, skal deres rot råtne bort, og deres knopp fyke opp som støv, fordi de har forkastet Hærskarenes Herres lov og foraktet Israels Helliges ord.
Jødene svarte Ham: «For noen god gjerning steiner vi Deg ikke, men for gudsbespottelse, og fordi Du som er et Menneske, gjør Deg selv til Gud.»
Han skrev også brev for å håne Herren, Israels Gud, og for å tale imot Ham, idet han sa: «Slik som gudene til folkeslagene i andre land ikke har kunnet utfri deres folk fra min hånd, slik skal heller ikke Hiskias Gud kunne utfri sitt folk fra min hånd.»
Skal øksen selv ta æren fra den som hogger med den? Eller kan sagen opphøye seg over den som bruker den? Kan vel en kjepp svinge seg mot dem som løfter den, eller kan en stav løfte ham, som ikke er av tre?
Den som slakter en okse, er lik den som slår i hjel en mann, den som ofrer et lam, lik den som bryter nakken på en hund, den som ofrer grødeoffer, lik dem som ofrer svineblod, den som bærer fram påminnelsesoffer av røkelse, lik den som tilber en avgud. Slik de har valgt sine egne veier og deres sjel fryder seg over avskyelige avguder,
La meg ikke bli til skamme, Herre, for jeg har kalt på Deg. La de ugudelige bli til skamme! La dem bli stumme i dødsriket!
Skammet de seg da de lagde seg avskyelige ting? Nei! De skammet seg slett ikke. De vet heller ikke hva vanære er. Derfor skal de falle blant dem som faller. På den tiden Jeg straffer dem, skal de støtes ned’, sier Herren.
Du som roser deg av loven, vanærer du Gud ved å bryte loven? For Guds navn blir spottet blant folkeslagenepå grunn av dere, slik det står skrevet.
Din del er mellom de glatte steinene i bekken. De er din lodd! Også for dem har du utøst drikkoffer og ofret grødeoffer. Skulle Jeg bli trøstet av dette?
Jeg vet om dine gjerninger, din trengsel og din fattigdom – men du er rik – og om bespottelsen fra dem som sier de er jøder og ikke er det, men er en Satans synagoge.
Hvis dere blir hånet for Kristi navns skyld, er dere salige, for herlighetens og Guds Ånd hviler over dere. Fra de andres side blir Han spottet, men på deres side blir Han æret.
De har en ytre form for gudsfrykt, men fornekter dens kraft. Slike skal du vende deg bort fra!
Dere som er så stivnakket og uomskåret både på hjerte og ører! Dere står alltid Den Hellige Ånd imot. Slik deres fedre gjorde, gjør dere også.
Men den profet som egenrådig taler ord i Mitt navn, ord Jeg ikke har befalt ham å tale, eller som taler i andre guders navn, den profeten skal dø.’ Hvis du sier i ditt hjerte: ‘Hvordan skal vi kjenne hvilket ord det ikke er Herren som har talt?’Hvis en profet taler i Herrens navn og dette ordet ikke skjer eller inntreffer, da er det ikke et ord Herren har talt. Egenrådig har profeten selv talt det. Men du skal ikke frykte for ham.
Men ‘Herrens byrde’ skal dere ikke nevne mer. For hver manns ord skal være hans byrde, fordi dere har forvrengt ordene fra Den Levende Gud, Hærskarenes Herre, vår Gud.
Da falt han til jorden og hørte en stemme som sa til ham: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du Meg?»
Se, alle er de intet! Deres gjerninger er ingenting. Deres støpte bilder er vind og tomhet.
verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller pengeutpressere skal arve Guds rike.
Så sa Han til meg: «Menneskesønn, har du sett hva de eldste for Israels hus gjør i mørket, hver av dem i rommene til sitt avgudsbilde? For de sier: ‘Herren ser oss ikke, Herren har forlatt landet.’»Han sa til meg: «Snu deg igjen, så vil du se flere store avskyelige ting som de gjør.»
Herren sa til meg: «Profetene profeterer løgn i Mitt navn. Jeg har ikke sendt dem, ikke befalt dem og ikke talt til dem. Et falskt syn, en spådom, tom tale og svik fra sitt eget hjerte er det de profeterer for dere. Derfor sier Herren om profetene, de som profeterer i Mitt navn, dem Jeg ikke har sendt, og som sier: ‘Verken sverd eller hungersnød skal komme over dette landet’: Ved sverd og hungersnød skal disse profetene utslettes.
Min nidkjærhet har gjort ende på meg, siden mine fiender har glemt Dine ord.Ditt Ord er rent helt igjennom. Derfor elsker Din tjener det.
Det er bare tomme syner og falske spådommer de har sett, de som sier: «Så sier Herren.» Men Herren har ikke sendt dem. Likevel håper de at ordet skal bli stadfestet.Er det ikke tomme syn dere ser, har dere ikke talt falske spådommer? Dere sier: «Så sier Herren», men Jeg har ikke sagt det.’ Derfor sier Herren Gud: ‘Fordi dere har talt tomhet og sett løgn, se, derfor skal Jeg komme over dere’, sier Herren Gud.‘Min hånd skal stå imot de profetene som ser tomhet og spår løgn. De skal ikke være i Mitt folks råd. De skal ikke skrives opp i boken til Israels hus. Heller ikke skal de komme inn i Israels land. Dere skal kjenne at Jeg er Herren Gud.
Giftslangers avkom! Hvordan kan dere som er onde, si noe godt? For det hjertet flyter over av, det taler munnen.
Ikke alle som sier til Meg: «Herre, Herre», skal komme inn i Himlenes rike, men den som gjør Min himmelske Fars vilje. Mange skal si til Meg på den dag: ‘Herre, Herre, har vi ikke profetert i Ditt navn og drevet ut demoner og gjort mange kraftige gjerninger i Ditt navn?’ Men da skal Jeg si rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Gå bort fra Meg, dere som driver med lovløshet!’
For du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren, Hans navn er Nidkjær, og Han er en nidkjær Gud.