Tenker du mye på når du skal gifte deg? Det er lett å føle press fra samfunnet, men husk at det ikke finnes én riktig alder for å gifte seg. Det viktigste er å følge Guds ledelse, ikke samfunnets forventninger.
Å lytte til Den hellige ånd gir en trygghet ingen andre kan gi. Stol på at Guds plan for deg er den beste, uansett hva andre måtte mene. Hvis du er singel nå, så ikke se på det som noe negativt. Det er en verdifull tid til å bli bedre kjent med deg selv og med Gud.
Nyt denne tiden til å vokse som person, bli tryggere i deg selv og tjene Gud. Ikke stress med å finne «den rette». Når du lever i takt med Guds plan, vil Han lede deg til den personen Han har utsett for deg. Han vet hva som er best for deg, og Hans timing er alltid perfekt.
Bruk tiden godt. Vær åpen for Guds stemme i hverdagen. Når du lever etter Hans vilje, slipper du unødvendige bekymringer og smerte. Gud har fantastiske planer for deg, og Han vil velsigne deg med den rette partneren når tiden er inne, slik at dere sammen kan oppfylle Hans drømmer for livene deres.
Jeg sier til de ugifte og til enkene: Det er godt for dem om de fortsatt kan være slik jeg er.
Når det gjelder det dere skrev til meg om: Det er godt for en mann å ikke røre en kvinne.
Men hvis de ikke kan leve avhol-dende, så skal de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av lyst.
Jeg vil at dere skal slippe å ha bekymringer. Den som er ugift, har omsorg for det som hører Herren til, hvordan han kan være til behag for Herren.
Er du bundet til en kone? Søk ikke å bli løst! Er du løst fra en kone? Søk ikke etter en kone!
For jeg skulle ønske at alle mennesker var som jeg. Men enhver har sin egen nådegave fra Gud, én på denne måten og én annen annerledes.
Men på grunn av hor skal enhver mann ha sin egen kone, og enhver kvinne skal ha sin egen ektemann.
Og Herren Gud sa: «Det er ikke godt for Adam å være alene. En hjelper som passer til ham, vil Jeg gjøre for ham.»
Jeg vil at dere skal slippe å ha bekymringer. Den som er ugift, har omsorg for det som hører Herren til, hvordan han kan være til behag for Herren. Den som er gift, har omsorg for det som hører denne verden til, hvordan han kan være til behag for sin kone.Det er forskjell på en kone og en jomfru. En ugift kvinne har omsorg for det som hører Herren til, at hun kan være hellig både på kropp og ånd. Men hun som er gift, har omsorg for det som hører denne verden til, hvordan hun kan være til behag for ektemannen.
Jeg vil at dere skal slippe å ha bekymringer. Den som er ugift, har omsorg for det som hører Herren til, hvordan han kan være til behag for Herren. Den som er gift, har omsorg for det som hører denne verden til, hvordan han kan være til behag for sin kone.
Eller vet dere ikke at den som holder seg til en horkvinne, er ett legeme med henne? For «de to», sier Han, «skal være ett legeme.»
Dette er de som ikke var blitt urene med kvinner, for de er som jomfruer. Dette er de som følger Lammet hvor Han enn går. De ble kjøpt fra menneskene, for å være en førstegrøde for Gud og for Lammet.
For det finnes evnukker som er født slik fra mors liv, og det er evnukker som er gjort til det av mennesker. Og det er noen som har gjort seg selv til evnukk for Himlenes rikes skyld. Den som er i stand til å ta til seg dette, skal ta det til seg.»
For dere, søsken, er kalt til frihet. Bruk bare ikke friheten som en anledning for kjøttet, men tjen hverandre i kjærlighet!
Jeg sier ikke dette fordi jeg mangler noe, for jeg har lært å være fornøyd under de forskjellige forhold jeg har vært i. Jeg vet hva det er å ha det trangt, og jeg vet hva det er å ha overflod. Overalt og i alle ting har jeg lært både å være mett og å være sulten, både å ha overflod og å lide nød. Jeg makter alt i Kristus, Han som styrker meg.
Hun som virkelig er enke og er etterlatt alene, har satt sitt håp til Gud og fortsetter i påkallelse og bønn natt og dag.
Jeg vil prise Deg, for ved fryktinngytende gjerninger er jeg blitt et underverk. Underfulle er Dine gjerninger, og min sjel vet det så vel.
Jeg ber dere derfor på det sterkeste, søsken, ved Guds barmhjertighet, at dere framstiller deres kropper som et levende, hellig og velbehagelig offer for Gud. Dette er deres åndelige gudstjeneste. Bli ikke dannet lik denne verden, men bli forvandlet ved fornyelsen av deres sinn, så dere kan prøve hva som er Guds gode, velbehagelige og fullkomne vilje.
Det er mange slags tanker i en manns hjerte, men det er Herrens råd som skal bli stående.
Men de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner, de løper og blir ikke utslitt, de går og blir ikke trette.
Enten dere da spiser eller drikker eller hva dere enn gjør, så gjør alt til Guds ære.
Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, stol ikke på din egen forstand! Tenk på Ham på alle dine veier, så skal Han lede dine stier rett.
Vi vet at alle ting virker sammen til det gode for dem som elsker Gud, for dem som er kalt etter Hans rådslutning.
De rådslår bare om å ta fra ham hans høye rang. De har sin lyst i løgn. Med sin munn velsigner de, men i sitt indre forbanner de. Sela Bare i håp til Gud, vær stille, min sjel, for fra Ham kommer mitt håp.
Frykt ikke, for Jeg er med deg. Se deg ikke rådvill omkring, for Jeg er din Gud. Jeg styrker deg, ja, Jeg hjelper deg, Jeg holder deg oppe med Min rettferds høyre hånd.
Derfor mener jeg at det på grunn av den nøden som er nå, er godt for et menneske å bli værende som han er:
Så er de ikke lenger to, men én kropp. Derfor, det Gud har sammenføyd, skal ikke noe menneske skille.»
For dette er Guds vilje, deres helliggjørelse, at dere skal avstå fra hor,
Håpets Gud skal fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan ha overflod av håp ved Den Hellige Ånds kraft.
La deres ferd være uten pengekjærhet! Vær fornøyd med det dere har! For Han har selv sagt: «Jeg skal aldri forlate deg og aldri svikte deg.»
En sjel som sprer velsignelse, skal trives, den som vanner rikelig, skal også selv få rikelig drikke.
En sang ved festreisene. Jeg løfter mine øyne opp til fjellene – hvor skal min hjelp komme fra?Min hjelp kommer fra Herren, Han som skapte himmelen og jorden.
slik at dere kan vandre verdig for Herren og fullt ut være til behag for Ham, ved å bære frukt i all god gjerning og vokse i erkjennelse av Gud,
Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et eiendomsfolk, så dere skal forkynne Hans underfulle storverk, Han som kalte dere ut av mørket og inn i sitt underfulle lys.
Det er bedre å være to enn én, for de får en god belønning for sitt strev.For hvis de faller, vil den ene reise opp sin venn. Men stakkars den som er alene når han faller, for han har ingen annen til å reise seg opp igjen.
Vær elskverdige og kjærlige mot hverandre i søskenkjærlighet, vær fremst i det å vise de andre ære!
Om noen er i Kristus, er han en ny skapning. Det gamle er forbi. Se, alt er blitt nytt.
Til sangmesteren. En salme av David.Jeg ventet og ventet på Herren. Og Han bøyde seg til meg og hørte mitt rop. Han dro meg opp fra den grusomme avgrunnen, ut av den gjørmete leiren. Han satte mine føtter på klippen og trygget mine skritt.
For én dag i Dine forgårder er bedre enn tusen andre. Jeg har valgt å stå ved døren i min Guds hus framfor å ha bolig i ugudelighets telt.
Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, tålmodighet, vennlighet, godhet, trofasthet, saktmodighet, selvtukt. Dette er ikke loven imot.
Den som bor i Den Høyestes skjul, skal hvile under Den Allmektiges skygge. Jeg vil si om Herren: «Han er min tilflukt og min festning, min Gud, jeg vil sette min lit til Ham.»
Går du gjennom vann, skal Jeg være med deg, og gjennom elver, skal de ikke skylle over deg. Går du gjennom ild, skal den ikke svi deg, og flammen skal ikke brenne deg.
Kjærligheten er tålmodig, den er vennlig. Kjærligheten er ikke misunnelig. Kjærligheten skryter ikke, er ikke oppblåst. Den oppfører seg ikke umoralsk, søker ikke sitt eget, lar seg ikke opphisse, tenker ikke ut noe ondt. Den gleder seg ikke over urett, men gleder seg i sannheten. Den tåler alt, tror alt, håper alt, utholder alt.
Mine fiender grep etter meg hele dagen, for det er mange som kjemper mot meg – Du, Den Høyeste.
Dere er verdens lys. En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Man tenner heller ikke en lampe og setter den under et kar. , men i en lampeholder. Da gir den lys til alle i huset. På samme måte skal dere la lyset deres skinne for menneskene så de kan se de gode gjerningene deres og ære deres Far, Han som er i Himmelen.
Herren skal alltid lede deg. På tørre steder skal Han mette din sjel og styrke dine bein. Du skal bli som en vannrik hage, en kilde der vannet aldri svikter.
Still heller ikke lemmene deres fram som våpen for urettferdigheten til tjeneste for synden, men still dere selv fram til tjeneste for Gud som de som av døde er blitt levende, og still lemmene deres fram som våpen for rettferdigheten, til tjeneste for Gud.
Slige er de som er på den fullkomne vei, som vandrer i Herrens lov!Salige er de som tar vare på Hans vitnesbyrd, som søker Ham av hele sitt hjerte.
Gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning. For vi hadde ingenting med oss inn i denne verden, og det er sikkert at vi ikke kan bære noe med oss ut.
La oss ikke bli trette av å gjøre det gode, for i rette tid skal vi høste, hvis vi bare ikke mister motet.
Vis meg Dine veier, Herre! Lær meg Dine stier! Led meg i Din sannhet og lær meg, for Du er min frelses Gud. På Deg venter jeg hele dagen.
Samle dere ikke skatter på jorden, hvor møll og rust ødelegger, og tyver bryter seg inn og stjeler. Men samle dere skatter i Himmelen, hvor verken møll eller rust ødelegger, og tyver ikke bryter seg inn og stjeler. For der skatten deres er, vil også hjertet deres være.
Hellige Gud som Herre i deres hjerter, og vær alltid rede til forsvar overfor enhver som krever dere til regnskap for håpet som bor i dere, men gjør det med ydmykhet og gudsfrykt.
Du skal bevare den i fred, ja, i fred, den som har et grunnfestet sinn, for han stoler på Deg.
Han skal påkalle Meg, og Jeg skal svare ham. Jeg skal være med ham i trengsel. Jeg skal utfri ham og ære ham.
For slik vi har mange lemmer på én kropp, uten at alle lemmene har samme funksjon, slik er vi, selv om vi er mange, én kropp i Kristus, og hver enkelt er vi hverandres lemmer.
Men må all nådes Gud, som kalte oss til sin evige herlighet ved Kristus Jesus, etter en kort stunds lidelse, dyktiggjøre, grunnfeste, styrke og befeste dere!
Herren er ved min side. Jeg skal ikke frykte. Hva kan et menneske gjøre meg? Herren er for meg, Han støtter dem som hjelper meg. Derfor får jeg se ned på dem som hater meg.
Derfor må dere som Guds utvalgte, hellige og elskede ikle dere inderlig barmhjertighet, godhet, ydmykhet, mildhet og tålmodighet,
Jeg er blitt korsfestet med Kristus. Det er ikke lenger jeg som lever, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever her i kroppen, lever jeg i tro på Guds Sønn, Han som elsket meg og ga seg selv for meg.
Jeg, som er fange i Herren, formaner dere da til å vandre verdig det kall dere ble kalt med,
Be, og det skal bli gitt dere. Let, og dere skal finne. Bank på, og det skal bli åpnet for dere.
Dine hender har dannet meg og gitt meg livsgrunnlag. Gi meg forstand, så jeg kan lære Dine bud.
Søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men ett gjør jeg: Jeg glemmer det som er bak, og strekker meg ut etter det som ligger foran.Jeg jager mot målet, mot den seierspris som Gud fra det høye kalte oss til i Kristus Jesus.
Som foster så Dine øyne meg. Og i Din Bok var de alle skrevet ned, de dager som var fastlagt for meg før en eneste av dem var kommet.
De vil være lovlærere, men de forstår seg verken på hva de sier eller på de ting de slår fast.
Og gled deg stort i Herren, så skal Han gi deg etter ditt hjertes ønsker. Overgi din vei til Herren, stol på Ham, Han skal gjøre det.
Derfor skal også vi, siden vi er omgitt av en så stor sky av vitner, legge av enhver byrde og synden som så lett fanger oss, og løpe med utholdenhet i det løpet som er lagt foran oss,
Nå formaner jeg dere, søsken, ved vår Herre Jesu Kristi navn, at dere alle fører den samme tale, og at det ikke må være splittelser blant dere, men at dere må være helt og fullt knyttet sammen i det samme sinn og i den samme overbevisning.
Må så tålmodighetens og trøstens Gud hjelpe dere til å ha det samme sinnelag innbyrdes, i samsvar med det som er i Kristus Jesus, så dere med ett og samme sinnelag og med én munn kan ære Gud og vår Herre Jesu Kristi Far.
For så mange som Guds løfter er, i Ham er de ja, og i Ham er de amen, Gud til ære ved oss.
Av David. Herren er mitt lys og min frelse. Hvem skal jeg frykte? Herren er mitt livs styrke. Hvem skal jeg være redd for?
Rettferdighetens verk skal være fred, og rettferdighetens frukt er hvile og trygghet til evig tid.
Er det nå mennesker eller Gud jeg vil overtale? Eller forsøker jeg å gjøre mennesker til lags? Hvis jeg fremdeles gjorde mennesker til lags, var jeg ikke Kristi tjener.