Tenk deg, i gamle dager var dans forbudt i religiøse sammenhenger, i helligdommer, templer, synagoger, og til og med i den tidlige kirken. Men i dag kan vi se på dans som en måte å tilbe Gud på, å uttrykke med kroppen det vi noen ganger ikke finner ord for.
Det er en måte å hylle Den Allmektige, vise vår glede og feire de små og store seirene Han gir oss hver eneste dag. Den første gangen vi leser om dans i Bibelen, er etter at israelittene krysset Rødehavet. I 2. Mosebok 15,20–21 fortelles det hvordan Mirjam, Arons søster, tok en tamburin, og hvordan kvinnene fulgte etter henne med tamburiner og dans, mens de sang lovsanger til Herren for Hans storhet og for at Han hadde slått den egyptiske hæren i havet.
Det er jo litt fint å tenke på at denne feiringen fant sted ute i det fri. Det viser at Gud ønsker at vi skal feire med jubel, hopp og glede alt Han gjør for oss, og leve i full frihet.
Så danset David av all makt for Herrens ansikt, og han hadde på seg en kjortel av lin.
Da Herrens paktsark kom til Davids by, skjedde det at Mikal, Sauls datter, så ut gjennom vinduet. Hun fikk se kong David danse omkring og leke. Da foraktet hun ham i sitt hjerte.
Da tok profetinnen Mirjam, Arons søster, en tamburin i hånden. Alle kvinnene gikk ut etter henne med tamburiner, og de danset.
David og hele Israels hus spilte for Herrens ansikt på alle slags instrumenter av sypresstre, på lyrer, harper, tamburiner, bjeller og cymbler.
Da de kom hjem, og David vendte tilbake etter å ha slått filisteren i hjel, skjedde det at kvinnene hadde kommet ut med sang og dans fra alle byene i Israel for å møte kong Saul. De kom med tamburiner, gledesrop og musikk.
Da skal jomfruen glede seg i dansen, og de unge mennene sammen med de gamle. For Jeg skal vende deres sorg til glede, Jeg skal trøste dem og gi dem glede i stedet for sorg.
Da Jefta kom tilbake til sitt hus i Mispa, kom datteren hans ut for å møte ham med tamburiner og dans. Hun var det eneste barnet hans. Foruten henne hadde han verken noen sønn eller datter.
Igjen skal Jeg bygge deg opp, og du skal bli bygd opp igjen, du jomfru, Israel. Du skal igjen bli prydet med dine tamburiner, og gå ut i dansen med dem som gleder seg.
Salig er det folk som kjenner den gledesfylte jubel. Herre, de vandrer i lyset fra Ditt ansikt.
Han sa til dem: «Dere kan gå bort og spise det fete og drikke det søte, men send også retter til dem som det ikke er gjort noen ting i stand for. For denne dagen er helliget vår Herre. Sørg ikke, for gleden i Herren er deres styrke.»
Da Herrens ark kom inn i Davids by, så Mikal, Sauls datter, ut gjennom et vindu. Hun så kong David som hoppet og danset rundt for Herrens ansikt. Og hun foraktet ham i sitt hjerte.
Gi Herren den ære som tilkommer Hans navn. Bær fram offer og kom fram for Hans ansikt! Tilbe Herren i Hans hellighets skjønnhet!
David og førerne for hæren skilte også ut til tjenesten noen av sønnene til Asaf, Heman og Jedutun. De var profetene som spilte på lyrer, harper og cymbler. Dette var listen av de dyktige mennene som utførte denne tjenesten for dem:
Dere porter, løft deres hoder! Og la dere løftes, dere evige dører, så herlighetens Konge kan komme inn. Hvem er denne herlighetens Konge? Herren, sterk og mektig, Herren, mektig i strid.
så din fot kan knuse dem i blod og dine hunders tunger kan få sin del av dine fiender.» De har sett Dine seierstog, Gud, min Guds seierstog, min Konges, inn i helligdommen.
En salme med takkesang. Rop av fryd for Herren, hele jorden! Tjen Herren med glede! Kom fram for Hans ansikt med jubel!
Jeg vil synge for Herren så lenge jeg lever. Jeg vil lovsynge min Gud så lenge jeg er til.
Pris Herren! Påkall Hans navn! Gjør Hans gjerninger kjent blant folkene! Syng for Ham, lovsyng Ham! Forkynn alle Hans underfulle gjerninger!
En sang. En salme av David.Gud, mitt hjerte er trygt. Jeg vil synge og lovprise, det vil også min ære. Stå opp, harpe og lyre! Jeg vil vekke morgenrøden.
Av David. Jeg vil prise Deg av hele mitt hjerte. Rett foran gudene vil jeg lovsynge Deg.
Halleluja! Syng en ny sang for Herren, Hans pris i de helliges forsamling!Israel skal glede seg i sin Skaper. Sions barn skal fryde seg i sin Konge.
På den dag skal dere si: «Pris Herren, påkall Hans navn! Gjør Hans gjerninger kjent blant folkene, forkynn at Hans navn er opphøyd.» Lovsyng Herren, for Han har gjort storverk. Gjør det kjent over hele jorden!
De sørgende i Sion skal få hodepynt i stedet for aske, gledens olje i stedet for sorg, lovprisningens drakt i stedet for motløshets ånd. De skal kalles rettferdighetens terebinter, som Herren har plantet, så Han kan bli herliggjort.
Det skal skje: Fra den ene nymåne til den neste og fra den ene sabbat til den neste, skal alle mennesker komme for å tilbe for Mitt ansikt», sier Herren.
‘Vi spilte fløyte for dere, men dere danset ikke. Vi sørget for dere, men dere klaget ikke.’
Salige er dere når menneskene hater dere, og når de utstøter dere, håner dere og forkaster navnet deres som noe ondt – for Menneskesønnens skyld.
Men den time kommer, og er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For Far søker dem som tilber Ham slik. Gud er Ånd, og de som tilber Ham, må tilbe i ånd og sannhet.»
De holdt seg daglig med samstemt sinn i tempelet, og de brøt brødet i hjemmene. De spiste sin mat med glede og hjertets oppriktighet. Hele tiden lovet de Gud og hadde velvilje hos hele folket. Daglig la Herren dem som ble frelst, til menigheten.
Men ved midnatt var Paulus og Silas i bønn, og sang lovsanger til Gud. Og fangene hørte på dem.
Jeg ber dere derfor på det sterkeste, søsken, ved Guds barmhjertighet, at dere framstiller deres kropper som et levende, hellig og velbehagelig offer for Gud. Dette er deres åndelige gudstjeneste.
Hva innebærer da dette? Jeg vil be i ånden, men jeg vil også be med forstanden. Jeg vil synge i ånden, men jeg vil også synge med forstanden.
Men Gud være takk som alltid leder oss triumferende i Kristus, og som ved oss gjør velduften av Hans kunnskap kjent på ethvert sted.
Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, tålmodighet, vennlighet, godhet, trofasthet,
slik at dere taler til hverandre med salmer, lovsanger og åndelige viser og synger og spiller i deres hjerter for Herren
La Kristi Ord bo rikelig i dere i all visdom, så dere underviser og formaner hverandre med salmer, lovsanger og åndelige sanger, og ved nåden synger i deres hjerter for Herren.
La oss derfor, ved Ham, alltid bære fram lovprisningsoffer for Gud, det vil si frukt av lepper som lover Hans navn.
Er det noen som lider blant dere? Han skal be. Er noen ved godt mot? Han skal synge salmer.
Av David. Da han oppførte seg som gal for øynene på Abimelek, og Abimelek drev ham bort, og han reiste sin vei.
Dag og natt har mine tårer vært min mat, mens de sier til meg hele dagen: «Hvor er din Gud?»
Som røyk driver bort, skal Du drive dem bort. Som voks smelter for ilden, skal de ugudelige lide fortapelse for Guds ansikt.
En salme. En sang for sabbatsdagen.Det er godt å prise Herren og lovsynge Ditt navn, Du, Den Høyeste, å forkynne Din godhet om morgenen, og Din trofasthet hver natt,
Gå inn gjennom Hans porter med takkesang og inn i Hans forgårder med lovprisning! Pris Ham og lov Hans navn!
Lyden av jubel og frelse lyder i de rettferdiges telt. Herrens høyre hånd går mektig fram. Herrens høyre hånd er opphøyet. Herrens høyre hånd går mektig fram.
La lovsang til Gud være i deres munn og et tveegget sverd i deres håndtil å fullbyrde hevn over folkeslagene og straff over folkene.De skal binde deres konger med lenker og deres stormenn med jernbånd.De skal utføre den nedskrevne dom over dem – denne ære har alle Hans hellige. Halleluja!
Da skal sangen lyde hos dere som den natten da den hellige høytiden feires, da skal en glede seg av hjertet, som når en går med fløytespill for å dra opp til Herrens berg, til Israels klippe.
Jeg vil glede meg stort i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. For Han har kledd meg i frelsens festklær, i rettferdighets kappe har Han hyllet meg, slik brudgommen pryder sitt hode, som presten, slik bruden smykker seg med sine juveler.
«Kan brudgommens venner sørge så lenge brudgommen er hos dem?» svarte Jesus. «Men dager skal komme da brudgommen vil bli tatt fra dem, da skal de faste.
Og da de gikk for å forkynne det til disiplene Hans, se, da møtte Jesus dem og sa: «Fryd dere!» Så kom de fram og grep om føttene Hans og tilba Ham.
I samme stund frydet Jesus seg i Ånden og sa: «Jeg takker Deg, Far, Herre over himmel og jord, for at Du har skjult dette for de vise og kloke og åpenbart det for umyndige. Slik er det, Far, for dette var velbehagelig for Deg.
På samme måte, sier Jeg dere, er det glede hos Guds engler over én synder som omvender seg.»
Hittil har dere ikke bedt om noe i Mitt navn. Be, og dere skal få, så gleden deres kan være fullkommen.
Så sprang han opp, han sto og gikk inn i tempelet sammen med dem. Og han gikk, sprang og priste Gud.
Enten dere da spiser eller drikker eller hva dere enn gjør, så gjør alt til Guds ære.
For dere, søsken, er kalt til frihet. Bruk bare ikke friheten som en anledning for kjøttet, men tjen hverandre i kjærlighet! For hele loven er nemlig oppfylt i ett ord, nemlig dette: Du skal elske din neste som deg selv!
Han som er i stand til å gjøre langt mer enn alt det vi ber om eller forstår, etter den kraft som virker i oss,
Derfor har også Gud høyt opphøyet Ham og gitt Ham Navnet som er over ethvert navn, for at i Jesu Navn skal hvert kne bøye seg, deres som er i den himmelske verden, og deres som er på jorden, og deres som er under jorden, og for at hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.
slik at dere kan vandre verdig for Herren og fullt ut være til behag for Ham, ved å bære frukt i all god gjerning og vokse i erkjennelse av Gud,
Dere ble våre og Herrens etterfølgere etter at dere hadde tatt imot Ordet under stor trengsel og med Den Hellige Ånds glede,
For Gud har ikke gitt oss en motløshetens ånd, men kraftens, kjærlighetens og sindighetens Ånd.
Og la oss tenke på hverandre for å oppgløde til kjærlighet og gode gjerninger.La oss ikke svikte vår egen forsamling, slik noen har for vane, men la oss formane hverandre, og det så mye mer som dere ser at Dagen nærmer seg.
Derfor, siden vi får et rike som ikke kan rokkes, så la oss ta vare på nåden. Ved den kan vi stå i en velbehagelig tjeneste for Gud med ærbødighet og gudsfrykt. For vår Gud er en fortærende ild.
– det vi har sett og hørt, det forkynner vi dere, for at også dere skal ha fellesskap med oss. Vårt fellesskap er med Faderen og med Hans Sønn, Jesus Kristus.
De synger en ny sang og sier: «Du er verdig til å ta bokrullen og åpne seglene på den. For Du ble slaktet og har frikjøpt oss til Gud med Ditt blod fra hver stamme og tungemål og folk og folkeslag. Du har gjort oss til konger og prester for vår Gud. Og vi skal herske på jorden.»
Deretter så jeg en stor skare som ingen kunne telle, av alle folkeslag, stammer, folk og tungemål, som sto foran tronen og foran Lammet, kledd i hvite kjortler, med palmegrener i hendene. De ropte med høy røst og sa: «Frelsen tilhører vår Gud, Ham som sitter på tronen, og Lammet!»
De synger en ny sang foran tronen, foran de fire livsvesener og de eldste. Ingen kunne lære den sangen, uten de 144 000 som var kjøpt fra jorden.
Etter dette hørte jeg en kraftig røst av en stor skare i Himmelen, som sa: «Halleluja! Frelsen og æren og prisen og makten tilhører Herren, vår Gud! For sanne og rettferdige er Hans dommer, for Han har dømt den store skjøgen som fordervet jorden med sitt horeliv. Og blodet av sine tjenere har Han hevnet på henne, det som ble utøst av henne.» Igjen sa de: «Halleluja! Røyken fra henne stiger opp i all evighet!»
Til sangmesteren. En salme av David.Himlene forkynner Guds herlighet. Og hvelvingen viser Hans henders verk.
Rettferdighet og rett er Din trones grunnvoll. Miskunnhet og sannhet går Ditt åsyn i møte.
og Herrens frikjøpte skal vende tilbake og komme til Sion med jubel, med evig glede over sitt hode. Fryd og glede innhenter dem, sorg og sukk må rømme.